Saturday, April 12, 2014

رويتر- رهبر اپوزيسيون ايران از اتحاديه اروپا مي‌خواهد تا حقوق بشر را در كانون رابطه اش با تهران قرار دهد


مريم رجوي، رهبر اپوزيسيون ايران، از جامعه جهاني و اتحاديه اروپا خواست تا در روابطشان با رژيم تهران، حقوق بشر را در مقدم و در كانون مذاكرات قرار دهند.
رجوي كه اپوزيسيون شوراي ملي مقاومت ايران را رهبري مي‌كند در يك ديدار از پارلمان اروپا در بروكسل در روز چهارشنبه اين موضوع را مطرح كرد.
بسياري از اعضاي ارشد پارلمان اروپا از گروههاي سياسي مختلف، ازجمله آلخو ويدال كوادراس معاون پارلمان، استرون استيونسون رئيس هيأت رابطه با عراق پارلمان، و ميشل آليو ماري وزير سابق خارجه و دفاع فرانسه در اين جلسه سخنراني كردند. جلسه در بروكسل همزمان با دور ديگري از گفتگوهاي اتمي بين ايران و كشورهاي 1+5 در وين برگزار شد.
رجوي گفت: «حقوق بشر پاشنه آشيل ملايان است. عكس‌‌العمل هيستريك ملايان به قطعنامه پارلمان اروپا كه نقض حقوق بشر در ايران را مورد انتقاد قرار مي‌دهد و لغو سفر برنامه‌ريزي شده يك هيأت از مجلس ملايان به پارلمان اروپا، نشانه‌هاي روشني از ضعف ملايان و افسانه تغيير در ايران است».
تهران، سفير يونان را كه رئيس دوره‌يي اتحاديه اروپا است، فراخواند و يك سفر توسط يك هيأت از پارلمانترهاي رژيم ايران به اروپا را كنسل نمود.
اعضاي پارلمان اروپا، ژست مدره روحاني را رد كردند و بي‌عملي غرب در رابطه با افزايش اعدامها و سركوب در ايران را مورد انتقاد قرار دادند و همچنين از نقش مستقيم رژيم ايران در حمامهاي خون در سوريه و عراق انتقاد كردند.
استيونسون گفت: ”من مي خواهم به ملايان بگويم: شما نمي‌توانيد حكومت ترس‌، ارعاب و سانسورتان را به اينجا صادر كنيد. ما كه توسط رأي مردممان به اين جا فرستاده شده‌ايم خودمان تصميم مي‌گيريم كه چه بگوييم و به چه كسي گوش كنيم و به چه كسي اهميت ندهيم. و به‌همين خاطر است كه ما خانم مريم رجوي، رئيس جمهور برگزيدة مقاومت ايران را دعوت كرده‌ايم تا به ما در مورد يك ايران متفاوت بگويد: يك ايران دموكراتيك و آزاد.
رجوي تأكيد كرد، «كشورهاي غربي بايد روي تعطيلي سايتهاي اتمي و توقف غني‌سازي اورانيوم اصرار كنند. وي افزود،هر گونه امتياز دادن و يا مماشات غرب به ملايان اجازه خواهد داد كه به بمب اتمي دست پيدا كنند».
رجوي هم‌چنين نسبت به تهديداتي كه 3000 ايراني مخالف در عراق كه اعضاي گروه اپوزيسيون اصلي ايران، مجاهدين خلق با آن روبه‌رو هستند، هشدار داد، او از پارلمان اروپا خواست تا اتحادية اروپا را وادارد تا از اهرمهاي خود براي آزادي 7 ناراضي ايراني به گروگان گرفته شده در عراق، انتقال اعضاي مجاهدين خلق به اروپا و آمريكا، اطمينان از سلامت و امنيت آنها طي زماني كه در ليبرتي هستند و استقرار دائمي ناظران ملل متحد در ليبرتي به صورت دائمي، استفاده كنند. وي همچنين خواستار يك تحقيقات مستقل در رابطه با قتل عام 10شهريور در اشرف شد.
رويتر- بروكسل، 9 آوريل 2014